Представете си, че човек чува, но не може да „чуе” музиката…
Представете си,
че се губите в пространството
Представете си ужаса…
Гнозис
Определение: Гнозисът е сложна познавателна преработка на получената в кората сензорна информация, при която обектът се диференцира, идентифицира и класифицира
n Диференцира т.е. се отличава от други обекти, извлича се от фона
n Идентифицира т.е. разпознава се като позната форма, спрямо позната матрица/ешелон
n Класифицира т.е. причислява се към познати обекти с еднаква функция, сорт, вид, които обичайно оформят група с общо название
Гнозисът е активен конструктивен процес – от една страна мозъкът разделя отделните видени обекти, а от друга интегрира отделните белези.
n Обектът остава със своята индивидуалност, той бива разпознат при различно осветление, фон, контекст, гледан от различни точки.
n Гнозисът се извършва в асоциативните полета и той се формира чрез обучение, при което в мозъка се запазват обобщени еталони (матрици), получени от срещата с множество подобни обекти.
Агнозия – нарушения в придобитите гнозисни функции, проявяващи се в затруднено или погрешно разпознаване и/или категоризиране на обектите. При това тук трябва да се изключат каквито и да е било други нарушения:
n Пациентът да няма елементарни нарушения на съответната сетивна острота/и
n Да няма тежко психично или интелектуално разтройство
n Да се изключи амнестична афазия или аномия (т.е. невъзможност на пациента да назове правилно обекта, поради нарушение в речта). Тук трябва да споменем, че гнозис освен вербално /речево/, следва да се изследва и невербално /предметно/.
Агнозиите биват:
n Модално – специфични – ограничават се в една модална система, напр. зителни, слухови, тактилни
n Модално – неспецифични (надмодални, супрамодални) – соматоагнозии и пространствени агнозии.
Зрението е най – ефективната система за възприемане на информацията от околния свят. То има представителство в двете хемисфери, при него най – добре личат разликите в обработката на получената информация от двете хемисфери /междухемисферна асиметрия/.
Предметна зрителна агнозия (Зрителна обектагнозия) – невъзможност да се разпознават предмети, въпреки запазената зрителна острота, цветоусещане и интелект. Бива два типа:
n Аперцептивна Болният не може да обедини отделните елементи на предмета в цялостна структура, не е в състояние да схване формата на даден предмеt/обект/ буква, както и да я отдели от останалия фон.
n Асоциативна. Пациентът извлича обекта от общия фон, разпознава формата му и конфигурацията му, може да го прерисува добре, но не може да го разпознае. Тук дефектът е в това, че правилно извлечения образ на предмета не може да се свърже с изградения в паметта семантичен аспект т.е. неговото функционално значение, употреба и пр.
Прозопагнозия -невъзможност да се диференцират и идентифицират човешки лица.
Цветова агнозия - Невъзможност да се разпознае даден цвят, при запазено цветоусещане (липса на ахроматопсия) и липса на цветова аномия.
Симултантагнозия - невъзможност на пациента да разпознае в едно време повече от един обект (той вижда САМО един обект, но не й фоновите нему, като „кон с капаци”). Всички обекти се възприемат един по един, за пациентa е невъзможно да разбере сюжета на дадена картина, да чете (вижда всяка буква поотделно) и да пише (вижда само молива, или само определена част от листа, или буква).
Методика за диагностика на паметта. Тест...
ИМА ЛИ НАИСТИНА СИЛНО ДОКАЗАТЕЛСТВО ЗА Н...
Благодаря предварително!
Благодаря предварително!
Агнозията не е болест, а симптом, почти като кашлицата, само дето има много видове агнозии - тук съм описала само някои от зрителните. Тези нарушения се развиват , в резултат на увреждане в определени области на кората на мозъка и като такива могат да бъдат вродени /при увреждане от интоксикации, намален кислород, вродени аномалии и пр./, но по-често са придобити - при инсулти, възпаление на мозъка /енцефалит/, тумори, дегенеративни процеси и др.
Благодаря предварително!
Агнозията не е болест, а симптом, почти като кашлицата, само дето има много видове агнозии - тук съм описала само някои от зрителните. Тези нарушения се развиват , в резултат на увреждане в определени области на кората на мозъка и като такива могат да бъдат вродени /при увреждане от интоксикации, намален кислород, вродени аномалии и пр./, но по-често са придобити - при инсулти, възпаление на мозъка /енцефалит/, тумори, дегенеративни процеси и др.
та.... виж какво някой - си, радвам се, че си много напред с мат'риала и съжалявам, че имаш проблем с женската полова система, но ни за едното, ни за другото вината е моя и искрено се надявам на някой етап да си решиш проблема, време имаш цял живот.
Постът е от собствената ми лекция, а начинът да не те ядосва е просто като му теглиш едно кръстче горе вдясно...
А 4-ти километър е хубаво място, аз лично предпочитам Александровска болница, по-добри са, не за друго!
Лека вечер!
за да се развият висшите корови функции освен интактна кора, трябва и среда
нещо като в онези приказки за деца, отгледани от животни, които не могат да говорят "човешки". Ако на даден ранен етап от живота процесът се прекъсне по някаква причина/или просто липсват стимули/, развитието на въпросните функции не е пълно, или ако имате дете, отглеждано само в тъмна среда, даже и без увреда на кората не би развило адекватен зрителен гнозис. От друга страна се сещам поне за 3 сигурни случая на пациенти тежка агнозия след инсулт, които след време преодоляха дефекта почти изцяло.
При показване на картина с училище, учителка, дете и фон от дръвчета, единият от тях виждаше само детето пред училището /на преден план/, или учителката, но не можеше да схване другите обекти и взаимоотношенията им /общата картина/ на 3-тия ден след инсулта. След година и половина постепенно преодоля това, но въпреки всичко не съвсем напълно.
Другият не можеше да отличи насложените контурите на ножицата, триона, и чука от контура на каната /имаме такива фигурки, включени една в друга/. Постепенно на 6-тия месец "видя" триона, а най - накрая " отдели" контура на ножицата от общото.
При третия нещата бяха още по-сложни и съчетани - имаше едностранно игнориране - като му покажем картина и той я вижда наполовина, като че ли останалата част не съществува, дори се блъскаше в обекти в същото зрително поле и не "можеше да ги проумее", е той си ми е гордост сега ;)
иначе е интересно, но в наше село това го нема
при нас всечко е просто, сутрин кравата трябва да се издои
после да я нахраним, да почистим
след това да изпием по една ... в кръчмата, по градски в кафето
по обед на хапнем
пък после ще починем, демек ще подремнем
и т.н.
:)
взимам си поука...
Лека и спокойна вечер
за да се развият висшите корови функции освен интактна кора, трябва и среда
нещо като в онези приказки за деца, отгледани от животни, които не могат да говорят "човешки". Ако на даден ранен етап от живота процесът се прекъсне по някаква причина/или просто липсват стимули/, развитието на въпросните функции не е пълно, или ако имате дете, отглеждано само в тъмна среда, даже и без увреда на кората не би развило адекватен зрителен гнозис. От друга страна се сещам поне за 3 сигурни случая на пациенти тежка агнозия след инсулт, които след време преодоляха дефекта почти изцяло.
При показване на картина с училище, учителка, дете и фон от дръвчета, единият от тях виждаше само детето пред училището /на преден план/, или учителката, но не можеше да схване другите обекти и взаимоотношенията им /общата картина/ на 3-тия ден след инсулта. След година и половина постепенно преодоля това, но въпреки всичко не съвсем напълно.
Другият не можеше да отличи насложените контурите на ножицата, триона, и чука от контура на каната /имаме такива фигурки, включени една в друга/. Постепенно на 6-тия месец "видя" триона, а най - накрая " отдели" контура на ножицата от общото.
При третия нещата бяха още по-сложни и съчетани - имаше едностранно игнориране - като му покажем картина и той я вижда наполовина, като че ли останалата част не съществува, дори се блъскаше в обекти в същото зрително поле и не "можеше да ги проумее", е той си ми е гордост сега ;)
Наистина научих доста неща и разбирам колко особен е процеса
Найстина полезна информация при този задълбочен отговор ,което ме кара да ти благодаря поне още веднъж!
Приятна вечер!
Не Ви пускам коментара, знаете защо... ;)
Повече усмивки!
И повече домати!
16.07.2012 15:05
Благодаря.
2. Любим линк
3. Любим линк
4. Любим линк
5. Читанка
6. e-bookbg
7. neurology
8. free e-books