Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.11.2010 14:13 - Гнозис
Автор: bbfn Категория: Други   
Прочетен: 15766 Коментари: 15 Гласове:
25


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
                                      Представете си, че човек вижда, но не може                                                                            да разпознае близките си…

                                               Представете си, че човек чува, но не                                                                                    може да „чуе” музиката…

                                               Представете си,
                                                              че се губите в пространството

                                                Представете си ужаса…


Гнозис

Определение: Гнозисът е сложна познавателна преработка на получената в кората сензорна информация, при която обектът се диференцира, идентифицира и класифицира

n Диференцира т.е. се отличава от други обекти, извлича се от фона

n Идентифицира т.е. разпознава се като позната форма, спрямо позната матрица/ешелон

n Класифицира т.е. причислява се към познати обекти с еднаква функция, сорт, вид, които обичайно оформят група с общо название

 Гнозисът е активен конструктивен процес – от една страна мозъкът разделя отделните видени обекти, а от друга интегрира отделните белези.

n  Обектът остава със своята индивидуалност, той бива разпознат при различно осветление, фон, контекст, гледан от различни точки.

n Гнозисът се извършва в асоциативните полета и той се формира чрез обучение, при което в мозъка се запазват обобщени еталони (матрици), получени от срещата с множество подобни обекти.

Агнозия – нарушения в придобитите гнозисни функции, проявяващи се в затруднено или погрешно разпознаване и/или категоризиране на обектите. При това тук трябва да се изключат каквито и да е било други нарушения:

n Пациентът да няма елементарни нарушения на съответната сетивна острота/и

n Да няма тежко психично или интелектуално разтройство

n Да се изключи амнестична афазия или аномия (т.е. невъзможност на пациента да назове правилно обекта, поради нарушение в речта). Тук трябва да споменем, че гнозис освен вербално /речево/, следва да се изследва и невербално /предметно/.

Агнозиите биват:

n  Модално – специфични – ограничават се в една модална система, напр. зителни, слухови, тактилни

n  Модално – неспецифични (надмодални, супрамодални) – соматоагнозии и пространствени агнозии.

Зрението е най – ефективната система за възприемане на информацията от околния свят. То има представителство в двете хемисфери, при него най – добре личат разликите в обработката на получената информация от двете хемисфери /междухемисферна асиметрия/.

Предметна зрителна агнозия (Зрителна обектагнозия) – невъзможност да се разпознават предмети, въпреки запазената зрителна острота, цветоусещане и интелект. Бива два типа:

n Аперцептивна Болният не може да обедини отделните елементи на предмета в цялостна структура, не е в състояние да схване формата на даден предмеt/обект/ буква, както и да я отдели от останалия фон.

n Асоциативна. Пациентът извлича обекта от общия фон, разпознава формата му и конфигурацията му, може да го прерисува добре, но не може да го разпознае. Тук дефектът е в това, че правилно извлечения образ на предмета не може да се свърже с изградения в паметта семантичен аспект т.е. неговото функционално значение, употреба и пр.

Прозопагнозия
-невъзможност да се диференцират и идентифицират човешки лица.

Цветова агнозия - Невъзможност да се разпознае даден цвят, при запазено цветоусещане (липса на ахроматопсия) и липса на  цветова аномия.

Симултантагнозия - невъзможност на пациента да разпознае в едно време повече от един обект (той вижда САМО един обект, но не й фоновите нему, като „кон с капаци”). Всички обекти се възприемат един по един, за пациентa е невъзможно да разбере сюжета на дадена картина, да чете (вижда всяка буква поотделно) и да пише (вижда само молива, или само определена част от листа, или буква).

 

 




Гласувай:
26



Следващ постинг
Предишен постинг

1. iliada - Наистина интересно!
19.11.2010 15:17
Но все пак не разбрах - агнозията - вродена или е или придобита и ако е придобита какъв е механизма на придобиване ?
Благодаря предварително!
цитирай
2. bbfn - :) Привет
19.11.2010 15:28
iliada написа:
Но все пак не разбрах - агнозията - вродена или е или придобита и ако е придобита какъв е механизма на придобиване ?
Благодаря предварително!

Агнозията не е болест, а симптом, почти като кашлицата, само дето има много видове агнозии - тук съм описала само някои от зрителните. Тези нарушения се развиват , в резултат на увреждане в определени области на кората на мозъка и като такива могат да бъдат вродени /при увреждане от интоксикации, намален кислород, вродени аномалии и пр./, но по-често са придобити - при инсулти, възпаление на мозъка /енцефалит/, тумори, дегенеративни процеси и др.

цитирай
3. iliada - Е все пак може да бъде вродена и придобита!:)))
19.11.2010 15:58
bbfn написа:
iliada написа:
Но все пак не разбрах - агнозията - вродена или е или придобита и ако е придобита какъв е механизма на придобиване ?
Благодаря предварително!

Агнозията не е болест, а симптом, почти като кашлицата, само дето има много видове агнозии - тук съм описала само някои от зрителните. Тези нарушения се развиват , в резултат на увреждане в определени области на кората на мозъка и като такива могат да бъдат вродени /при увреждане от интоксикации, намален кислород, вродени аномалии и пр./, но по-често са придобити - при инсулти, възпаление на мозъка /енцефалит/, тумори, дегенеративни процеси и др.


цитирай
4. bbfn - В отговор на анонимния някой-си-там
19.11.2010 20:45
не пускам коментара, поради 1 основна причина - не носи никаква информация
та.... виж какво някой - си, радвам се, че си много напред с мат'риала и съжалявам, че имаш проблем с женската полова система, но ни за едното, ни за другото вината е моя и искрено се надявам на някой етап да си решиш проблема, време имаш цял живот.
Постът е от собствената ми лекция, а начинът да не те ядосва е просто като му теглиш едно кръстче горе вдясно...
А 4-ти километър е хубаво място, аз лично предпочитам Александровска болница, по-добри са, не за друго!
Лека вечер!
цитирай
5. bbfn - iliada
19.11.2010 21:36
iвсъщност нещата не са съвсем така
за да се развият висшите корови функции освен интактна кора, трябва и среда
нещо като в онези приказки за деца, отгледани от животни, които не могат да говорят "човешки". Ако на даден ранен етап от живота процесът се прекъсне по някаква причина/или просто липсват стимули/, развитието на въпросните функции не е пълно, или ако имате дете, отглеждано само в тъмна среда, даже и без увреда на кората не би развило адекватен зрителен гнозис. От друга страна се сещам поне за 3 сигурни случая на пациенти тежка агнозия след инсулт, които след време преодоляха дефекта почти изцяло.
При показване на картина с училище, учителка, дете и фон от дръвчета, единият от тях виждаше само детето пред училището /на преден план/, или учителката, но не можеше да схване другите обекти и взаимоотношенията им /общата картина/ на 3-тия ден след инсулта. След година и половина постепенно преодоля това, но въпреки всичко не съвсем напълно.
Другият не можеше да отличи насложените контурите на ножицата, триона, и чука от контура на каната /имаме такива фигурки, включени една в друга/. Постепенно на 6-тия месец "видя" триона, а най - накрая " отдели" контура на ножицата от общото.
При третия нещата бяха още по-сложни и съчетани - имаше едностранно игнориране - като му покажем картина и той я вижда наполовина, като че ли останалата част не съществува, дори се блъскаше в обекти в същото зрително поле и не "можеше да ги проумее", е той си ми е гордост сега ;)
цитирай
6. vippoker - много сложно
19.11.2010 22:48
не може ли по-елементарно, по-просто, по-селски
иначе е интересно, но в наше село това го нема
при нас всечко е просто, сутрин кравата трябва да се издои
после да я нахраним, да почистим
след това да изпием по една ... в кръчмата, по градски в кафето
по обед на хапнем
пък после ще починем, демек ще подремнем
и т.н.
цитирай
7. bbfn - Може, но става дълго
19.11.2010 22:52
а и това уж е опростения вариант...
:)
взимам си поука...
Лека и спокойна вечер
цитирай
8. iliada - Интересно!
20.11.2010 17:50
bbfn написа:
iвсъщност нещата не са съвсем така
за да се развият висшите корови функции освен интактна кора, трябва и среда
нещо като в онези приказки за деца, отгледани от животни, които не могат да говорят "човешки". Ако на даден ранен етап от живота процесът се прекъсне по някаква причина/или просто липсват стимули/, развитието на въпросните функции не е пълно, или ако имате дете, отглеждано само в тъмна среда, даже и без увреда на кората не би развило адекватен зрителен гнозис. От друга страна се сещам поне за 3 сигурни случая на пациенти тежка агнозия след инсулт, които след време преодоляха дефекта почти изцяло.
При показване на картина с училище, учителка, дете и фон от дръвчета, единият от тях виждаше само детето пред училището /на преден план/, или учителката, но не можеше да схване другите обекти и взаимоотношенията им /общата картина/ на 3-тия ден след инсулта. След година и половина постепенно преодоля това, но въпреки всичко не съвсем напълно.
Другият не можеше да отличи насложените контурите на ножицата, триона, и чука от контура на каната /имаме такива фигурки, включени една в друга/. Постепенно на 6-тия месец "видя" триона, а най - накрая " отдели" контура на ножицата от общото.
При третия нещата бяха още по-сложни и съчетани - имаше едностранно игнориране - като му покажем картина и той я вижда наполовина, като че ли останалата част не съществува, дори се блъскаше в обекти в същото зрително поле и не "можеше да ги проумее", е той си ми е гордост сега ;)

Наистина научих доста неща и разбирам колко особен е процеса
Найстина полезна информация при този задълбочен отговор ,което ме кара да ти благодаря поне още веднъж!
Приятна вечер!
цитирай
9. bbfn - На един блогър, когото уважавам
21.11.2010 12:44
На един блогър, когото уважавам
Не Ви пускам коментара, знаете защо... ;)
Повече усмивки!
И повече домати!
цитирай
10. elidea - Ужасно е,
21.11.2010 14:14
когато пространството се натроши... Колкото и да се опитваш да го подредиш винаги има липсващо парченце. Понякога се разминавам с хора, които си крещят, груби са, разменят си глупости ...., но виждат, виждат целия свят, без да осъзнават дори... Други, дори и след тежки травми - пак виждат, а при трети обратното броене е започнало, колкото и да се опитват да наместват парченцата...
цитирай
11. pladi - Висшите корови функции са сложно ...
25.11.2010 18:57
Висшите корови функции са сложно понятие и трудна материя! Поздрави за постинга!
цитирай
12. анонимен - каква е терапията
16.07.2012 15:05
Здравейте! Интересува ме къде мога да намеря конкретна терапия (обучение) при конкретна агнозия. Или насоки за работа за компенсиране/намаляване на проблемното функциониране на пациента.

Благодаря.
цитирай
13. bbfn - Коя конкретна агнозия визирате? По ...
21.07.2012 19:00
Коя конкретна агнозия визирате? По принцип, в България основно се работят афазии
цитирай
14. vanishandmade - Здравейте, нямах търпение да из...
06.01.2019 14:55
Здравейте , нямах търпение да изчета всички мнения поради впечатлението ми , че са безмислени. Съжалявам ако някой се почувства обиден , но за всички нарупения на Висшите Корови Функции има достатъчно информация в специализирани издания като "Фундаментална неврология " на Мавлов или Клинична психология на Тимоти Тръл и Мичъл Дж. Принстайн. Успех на всички търсещи!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: bbfn
Категория: Други
Прочетен: 358835
Постинги: 88
Коментари: 303
Гласове: 2041
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031