Представете си, че човек чува, но не може да „чуе” музиката…
Представете си,
че се губите в пространството
Представете си ужаса…
Гнозис
Определение: Гнозисът е сложна познавателна преработка на получената в кората сензорна информация, при която обектът се диференцира, идентифицира и класифицира
n Диференцира т.е. се отличава от други обекти, извлича се от фона
n Идентифицира т.е. разпознава се като позната форма, спрямо позната матрица/ешелон
n Класифицира т.е. причислява се към познати обекти с еднаква функция, сорт, вид, които обичайно оформят група с общо название
Гнозисът е активен конструктивен процес – от една страна мозъкът разделя отделните видени обекти, а от друга интегрира отделните белези.
n Обектът остава със своята индивидуалност, той бива разпознат при различно осветление, фон, контекст, гледан от различни точки.
n Гнозисът се извършва в асоциативните полета и той се формира чрез обучение, при което в мозъка се запазват обобщени еталони (матрици), получени от срещата с множество подобни обекти.
Агнозия – нарушения в придобитите гнозисни функции, проявяващи се в затруднено или погрешно разпознаване и/или категоризиране на обектите. При това тук трябва да се изключат каквито и да е било други нарушения:
n Пациентът да няма елементарни нарушения на съответната сетивна острота/и
n Да няма тежко психично или интелектуално разтройство
n Да се изключи амнестична афазия или аномия (т.е. невъзможност на пациента да назове правилно обекта, поради нарушение в речта). Тук трябва да споменем, че гнозис освен вербално /речево/, следва да се изследва и невербално /предметно/.
Агнозиите биват:
n Модално – специфични – ограничават се в една модална система, напр. зителни, слухови, тактилни
n Модално – неспецифични (надмодални, супрамодални) – соматоагнозии и пространствени агнозии.
Зрението е най – ефективната система за възприемане на информацията от околния свят. То има представителство в двете хемисфери, при него най – добре личат разликите в обработката на получената информация от двете хемисфери /междухемисферна асиметрия/.
Предметна зрителна агнозия (Зрителна обектагнозия) – невъзможност да се разпознават предмети, въпреки запазената зрителна острота, цветоусещане и интелект. Бива два типа:
n Аперцептивна Болният не може да обедини отделните елементи на предмета в цялостна структура, не е в състояние да схване формата на даден предмеt/обект/ буква, както и да я отдели от останалия фон.
n Асоциативна. Пациентът извлича обекта от общия фон, разпознава формата му и конфигурацията му, може да го прерисува добре, но не може да го разпознае. Тук дефектът е в това, че правилно извлечения образ на предмета не може да се свърже с изградения в паметта семантичен аспект т.е. неговото функционално значение, употреба и пр.
Прозопагнозия -невъзможност да се диференцират и идентифицират човешки лица.
Цветова агнозия - Невъзможност да се разпознае даден цвят, при запазено цветоусещане (липса на ахроматопсия) и липса на цветова аномия.
Симултантагнозия - невъзможност на пациента да разпознае в едно време повече от един обект (той вижда САМО един обект, но не й фоновите нему, като „кон с капаци”). Всички обекти се възприемат един по един, за пациентa е невъзможно да разбере сюжета на дадена картина, да чете (вижда всяка буква поотделно) и да пише (вижда само молива, или само определена част от листа, или буква).
Благодаря предварително!
Благодаря предварително!
Агнозията не е болест, а симптом, почти като кашлицата, само дето има много видове агнозии - тук съм описала само някои от зрителните. Тези нарушения се развиват , в резултат на увреждане в определени области на кората на мозъка и като такива могат да бъдат вродени /при увреждане от интоксикации, намален кислород, вродени аномалии и пр./, но по-често са придобити - при инсулти, възпаление на мозъка /енцефалит/, тумори, дегенеративни процеси и др.
Благодаря предварително!
Агнозията не е болест, а симптом, почти като кашлицата, само дето има много видове агнозии - тук съм описала само някои от зрителните. Тези нарушения се развиват , в резултат на увреждане в определени области на кората на мозъка и като такива могат да бъдат вродени /при увреждане от интоксикации, намален кислород, вродени аномалии и пр./, но по-често са придобити - при инсулти, възпаление на мозъка /енцефалит/, тумори, дегенеративни процеси и др.
та.... виж какво някой - си, радвам се, че си много напред с мат'риала и съжалявам, че имаш проблем с женската полова система, но ни за едното, ни за другото вината е моя и искрено се надявам на някой етап да си решиш проблема, време имаш цял живот.
Постът е от собствената ми лекция, а начинът да не те ядосва е просто като му теглиш едно кръстче горе вдясно...
А 4-ти километър е хубаво място, аз лично предпочитам Александровска болница, по-добри са, не за друго!
Лека вечер!
за да се развият висшите корови функции освен интактна кора, трябва и среда
нещо като в онези приказки за деца, отгледани от животни, които не могат да говорят "човешки". Ако на даден ранен етап от живота процесът се прекъсне по някаква причина/или просто липсват стимули/, развитието на въпросните функции не е пълно, или ако имате дете, отглеждано само в тъмна среда, даже и без увреда на кората не би развило адекватен зрителен гнозис. От друга страна се сещам поне за 3 сигурни случая на пациенти тежка агнозия след инсулт, които след време преодоляха дефекта почти изцяло.
При показване на картина с училище, учителка, дете и фон от дръвчета, единият от тях виждаше само детето пред училището /на преден план/, или учителката, но не можеше да схване другите обекти и взаимоотношенията им /общата картина/ на 3-тия ден след инсулта. След година и половина постепенно преодоля това, но въпреки всичко не съвсем напълно.
Другият не можеше да отличи насложените контурите на ножицата, триона, и чука от контура на каната /имаме такива фигурки, включени една в друга/. Постепенно на 6-тия месец "видя" триона, а най - накрая " отдели" контура на ножицата от общото.
При третия нещата бяха още по-сложни и съчетани - имаше едностранно игнориране - като му покажем картина и той я вижда наполовина, като че ли останалата част не съществува, дори се блъскаше в обекти в същото зрително поле и не "можеше да ги проумее", е той си ми е гордост сега ;)
иначе е интересно, но в наше село това го нема
при нас всечко е просто, сутрин кравата трябва да се издои
после да я нахраним, да почистим
след това да изпием по една ... в кръчмата, по градски в кафето
по обед на хапнем
пък после ще починем, демек ще подремнем
и т.н.
:)
взимам си поука...
Лека и спокойна вечер
за да се развият висшите корови функции освен интактна кора, трябва и среда
нещо като в онези приказки за деца, отгледани от животни, които не могат да говорят "човешки". Ако на даден ранен етап от живота процесът се прекъсне по някаква причина/или просто липсват стимули/, развитието на въпросните функции не е пълно, или ако имате дете, отглеждано само в тъмна среда, даже и без увреда на кората не би развило адекватен зрителен гнозис. От друга страна се сещам поне за 3 сигурни случая на пациенти тежка агнозия след инсулт, които след време преодоляха дефекта почти изцяло.
При показване на картина с училище, учителка, дете и фон от дръвчета, единият от тях виждаше само детето пред училището /на преден план/, или учителката, но не можеше да схване другите обекти и взаимоотношенията им /общата картина/ на 3-тия ден след инсулта. След година и половина постепенно преодоля това, но въпреки всичко не съвсем напълно.
Другият не можеше да отличи насложените контурите на ножицата, триона, и чука от контура на каната /имаме такива фигурки, включени една в друга/. Постепенно на 6-тия месец "видя" триона, а най - накрая " отдели" контура на ножицата от общото.
При третия нещата бяха още по-сложни и съчетани - имаше едностранно игнориране - като му покажем картина и той я вижда наполовина, като че ли останалата част не съществува, дори се блъскаше в обекти в същото зрително поле и не "можеше да ги проумее", е той си ми е гордост сега ;)
Наистина научих доста неща и разбирам колко особен е процеса
Найстина полезна информация при този задълбочен отговор ,което ме кара да ти благодаря поне още веднъж!
Приятна вечер!
Не Ви пускам коментара, знаете защо... ;)
Повече усмивки!
И повече домати!
16.07.2012 15:05
Благодаря.
2. Любим линк
3. Любим линк
4. Любим линк
5. Читанка
6. e-bookbg
7. neurology
8. free e-books